قصة وعبرة 
اسمي مريم ..... <3
من 5 سنين اتخرجت من الجامعه وزي اي بنت في الدنيا كان حلم حياتي اني اشتغل بالكليه بتاعتي واتجوز اللي بحبه وخصوصا اني كنت مجتهده جدا وكنت بحاول اخد كورسات كتيره يمكن شكلي مكانش اجمل حاجه او الناس كانت شايفه كدا
مع اول وظيفه اقدم فيها جالي تليفون <3
الو ... مريم ؟؟
ايوه انا مين ؟؟
معاكي * من شركة ** انتي كنتي مقدمه معانا علي وظيفه ف شركتنا وببلغك ان عندك انترفيو بعد بكره :]
افتكرت الدنيا ضحكتلي بقي وجهزت احسن لبس ورايحه علي اساس انهم مستنيين مريم بقي
والمفجأه كانت انه فيه الوفات زييي ف نفس المكان
زحمه جامده جدا وانترفيوهات لعدد ضخم من الناس
وطبعا النهايه انتي عارفاها :]
اترفضت
طب ممكن حد يقولي السبب ؟؟
هنبقي نبلغك علي الايميل ... وطبعا محدش قال حاجه
فضلت كتير اوي كدا بقدم علي وظايف وبضيع وقت وبس
لحد في مره سمعت من الاتش ار اللي كانت بتعملي الانترفيو
للاسف مش هنعرف نقبلك بس هقولك علي حاجه
ونصحتني اجمل واحلي نصيحه وهي اللي غيرت حياتي كلها <3
اشتغلي علي الانترنت
وبس.....
روحت وانا مليانه حزن وأسي كالعاده بس المره دي كان فيه احساس جديد في المعادله صوت جديد بيزن في وداني
اشتغلي علي الانترنت ............
فتحت الموبايل وكتبت في جوجل الشغل علي الانترنت
لقيت عالم كامل مكنتش اسمع عنه ولا اتخيل انه موجود اصلا
العالم ده كان عباره عن كلمه اسمها الفريلانس
واللي عرفت بعد كدا ان معناها انك تقدري تشتغلي علي الانترنت ويبقي ليكي دخل بالدولار وانك حرفيا تقدري تحولي اي مهاره او علم اتعلمتيه لحاجه تدخل ليكي فلوس بالدولار
بس كان عندي كذا مشكله
هشتغل ايه ؟؟ طب وازاي ؟؟ وهتعلمه منين وانا اصلا نسيت الدراسه ؟؟ واسأله كتيره من نوعية طب وهاخد فلوسي ازاي وكمان هعمل اي في الانجليزي بتاعي ده ؟؟
كنت بدور كتير لحد مالقيت كورس كان سعره غالي شويتين كان عباره عن 3 مستويات وكان مدة الكورس حوالي 150 ساعه وساعتها فاكره اعلان الكورس ده كانت قيمته بحوالي 11 الف جنيه اللي هو اتخضيت من المبلغ واستلفت عشان ادفع قيمة الكورس
ولما دخلت لقيت عالم تاني
من اول ماعرفت انا عايزه وعملت حوالي 30 اختبار مع كل اختبار كان فيه مية لمبه ولمبه بتنور ف وشي افكار جديده وبعدها عرفت ازاي اطور من نفسي ف المجال ده وادرس اونلاين من مواقع كبيره واخد شهادات معتمده وبعد كدا دخلت علي مواقع الشغل علي الانترنت واتعلمت اعمل اكونتات ازاي واربط الفيزا والانجلش الي كان عندي فيه مشكله ادوني فيه كورسات محترمه جدا وعرفوني اذاكرها ازاي ومستوايا اتغيرت ف وقت صغير
وعرفت اعمل وجود محترم لشغلي علي قنوات اليوتيوب والفيسبوك وغيرهم كتير وبقيت اتعامل مع العملاء بثقه واتكلم بقوه
اتحولت لمريم تانيه خالص :D
مش هنسي احساس اول 5 الاف جنيه امسكهم في ايدي <3
كان بعد شغل شهرين ونص بعد ماتعلمت مجال الفيديوهات وعمل المحتوي وبقيت اعمل كذا حاجه واشتغلت اونلاين في التسويق وفي التصميم والمونتاج وبقيت اعمل حاجات كتيره واتعلمت حاجات كتيره اوي فعلا غيرت في حياتي بقيت واثقه من نفسي بجد وبقيت اقوي بجد وشاطره وبشتغل اللي بحبه وناس كتير تتمني تقابلني <3
اه بالمناسبه :D متجوزتش اللي بحبه :D بس اشتغلت اللي بحبه وده احلي بكتير واجمل نجاح ليا

العبرة 
أن الرزاق هو الله  لكن الرزق يحتاج لجهد ودعاء واجتهاد  توكل على الله ولا تعجز

قصة وعبرة
رسائل قصص وعبر

قصة وعبرة اسمي مريم ..... <3 من 5 سنين اتخرجت من الجامعه وزي اي بنت في الدنيا كان حلم حياتي اني اشتغل بالكليه بتاعتي واتجوز اللي بحبه وخصوصا اني كنت مجتهده جدا وكنت بحاول اخد كورسات كتيره يمكن شكلي مكانش اجمل حاجه او الناس كانت شايفه كدا مع اول وظيفه اقدم فيها جالي تليفون <3 الو ... مريم ؟؟ ايوه انا مين ؟؟ معاكي * من شركة ** انتي كنتي مقدمه معانا علي وظيفه ف شركتنا وببلغك ان عندك انترفيو بعد بكره :] افتكرت الدنيا ضحكتلي بقي وجهزت احسن لبس ورايحه علي اساس انهم مستنيين مريم بقي والمفجأه كانت انه فيه الوفات زييي ف نفس المكان زحمه جامده جدا وانترفيوهات لعدد ضخم من الناس وطبعا النهايه انتي عارفاها :] اترفضت طب ممكن حد يقولي السبب ؟؟ هنبقي نبلغك علي الايميل ... وطبعا محدش قال حاجه فضلت كتير اوي كدا بقدم علي وظايف وبضيع وقت وبس لحد في مره سمعت من الاتش ار اللي كانت بتعملي الانترفيو للاسف مش هنعرف نقبلك بس هقولك علي حاجه ونصحتني اجمل واحلي نصيحه وهي اللي غيرت حياتي كلها <3 اشتغلي علي الانترنت وبس..... روحت وانا مليانه حزن وأسي كالعاده بس المره دي كان فيه احساس جديد في المعادله صوت جديد بيزن في وداني اشتغلي علي الانترنت ............ فتحت الموبايل وكتبت في جوجل الشغل علي الانترنت لقيت عالم كامل مكنتش اسمع عنه ولا اتخيل انه موجود اصلا العالم ده كان عباره عن كلمه اسمها الفريلانس واللي عرفت بعد كدا ان معناها انك تقدري تشتغلي علي الانترنت ويبقي ليكي دخل بالدولار وانك حرفيا تقدري تحولي اي مهاره او علم اتعلمتيه لحاجه تدخل ليكي فلوس بالدولار بس كان عندي كذا مشكله هشتغل ايه ؟؟ طب وازاي ؟؟ وهتعلمه منين وانا اصلا نسيت الدراسه ؟؟ واسأله كتيره من نوعية طب وهاخد فلوسي ازاي وكمان هعمل اي في الانجليزي بتاعي ده ؟؟ كنت بدور كتير لحد مالقيت كورس كان سعره غالي شويتين كان عباره عن 3 مستويات وكان مدة الكورس حوالي 150 ساعه وساعتها فاكره اعلان الكورس ده كانت قيمته بحوالي 11 الف جنيه اللي هو اتخضيت من المبلغ واستلفت عشان ادفع قيمة الكورس ولما دخلت لقيت عالم تاني من اول ماعرفت انا عايزه وعملت حوالي 30 اختبار مع كل اختبار كان فيه مية لمبه ولمبه بتنور ف وشي افكار جديده وبعدها عرفت ازاي اطور من نفسي ف المجال ده وادرس اونلاين من مواقع كبيره واخد شهادات معتمده وبعد كدا دخلت علي مواقع الشغل علي الانترنت واتعلمت اعمل اكونتات ازاي واربط الفيزا والانجلش الي كان عندي فيه مشكله ادوني فيه كورسات محترمه جدا وعرفوني اذاكرها ازاي ومستوايا اتغيرت ف وقت صغير وعرفت اعمل وجود محترم لشغلي علي قنوات اليوتيوب والفيسبوك وغيرهم كتير وبقيت اتعامل مع العملاء بثقه واتكلم بقوه اتحولت لمريم تانيه خالص :D مش هنسي احساس اول 5 الاف جنيه امسكهم في ايدي <3 كان بعد شغل شهرين ونص بعد ماتعلمت مجال الفيديوهات وعمل المحتوي وبقيت اعمل كذا حاجه واشتغلت اونلاين في التسويق وفي التصميم والمونتاج وبقيت اعمل حاجات كتيره واتعلمت حاجات كتيره اوي فعلا غيرت في حياتي بقيت واثقه من نفسي بجد وبقيت اقوي بجد وشاطره وبشتغل اللي بحبه وناس كتير تتمني تقابلني <3 اه بالمناسبه :D متجوزتش اللي بحبه :D بس اشتغلت اللي بحبه وده احلي بكتير واجمل نجاح ليا العبرة أن الرزاق هو الله لكن الرزق يحتاج لجهد ودعاء واجتهاد توكل على الله ولا تعجز قصة وعبرة

تم النسخ
المزيد من حالات قصص وعبر

قصص إسلامية: قصة المثّل الأعلى في الوفاء: يُروى أنه ذات يوم أراد النبي صل الله عليه وسلم ، العُمرة (أي زيارة البيت الحرام) فسار هو وأصحابه قبل مكة حتى وصلوا إلى عسفان ( على مرحلتين من مكة ) ، فبلغه هياج قريش لمقدمه ، وأنهم وحدوا الكلمة ، وجمعوا الصفوف لصده هو وأصحابه . عثمان بن عفان وإشاعة مقتله على يد قريش : فأرسل النبي صل الله عليه وسلم ، إليهم سيدنا عثمان بن عفان رضيّ الله عنه وأرضاه ، يخبرهم أنه ما جاء المسلون إلا زائرين ، ولكن قريش سجنت سيدنا عثمان بن عفان رضيّ الله عنه وأرضاه ، وأشيع أنه قتل . البيعة والصلح : فحضّ النبي أصحابه على البيعة ، فلما سمعت قريش أمر البيعة ، وعلمت مدى ثباته عليه الصلاة والسلام ، على المناجزة سعَوا للصلح ، وتم على ترك الحرب عشر سنين ، وأن يأمن بعضهم بعضًا ، وأن تكون العمرة في العام القابل ، وأن تخلى لهم مكة ثلاثة أيام ، وأن يدخلوا والسيوف في قرابها ، وأن يرد إليهم من يفر إليه ، منهم ولو كان مسلمًا ، ولا يردوا إليه من جاء من عنده ، وانتهت المعاهدة عند هذه الشروط ، ونفذها النبي صل الله عليه وسلم ، موفيًا وعده معهم حتى هرب إليه رجل منهم يسمى أبا بصير . أبا بصير ورسول الله : فكتبت قريش إلى النبي صل الله عليه وسلم ، قائلة له : ابعث إلينا بصاحبنا ، فلقد وعدتنا وعاهدناك على رد من قدم عليك من أصحابنا ، فأمر رسول الله صل الله عليه وسلم ، أبا بصير أن ينطلق مع رسولهم ، فقال له أبو بصير : أتردني إلى المشركين يفتنونني في ديني ، فقال المصطفى رسول الله صل الله عليه وسلم : انطلق إلى قومك ، فإنا لا نغدر وإن الله جاعل لك من كل الضيق فرجا .. رسول الله والوفاء بالعهد : ولما استهل شهر ذو القعدة ، أمر النبي صلّ الله عليه وسلم ، أصحابه أن يشدوا رحالهم لقضاء العمرة ، فلما رأتهم قريش يحملون الأسلحة ، قالوا للنبي صل الله عليه وسلم : والله يا محمد ما عرفت بالغدر صغيرًا ، ولا كبيرًا ، أتدخل على قومك بالسلاح وقد أمنتهم وأمّنوك . المثّل الأعلى في الوفاء : فقال لهم المصطفى صلّ الله عليه وسلم : إنا لن ندخل بالسلاح ما داموا على الوفاء ، وسنترك سلاحنا في الخارج ، ونستعمله إذا حدث ما يدعوا إليه ، ولما انقضت أيام العمرة الثلاثة ، أعلمت قريش النبي صلّ الله عليه وسلم ، بانتهاء الموعد المضروب ، فقال لهم رسول الله صلّ الله عليه وسلم : إنا فاعلون في المساء إن شاء الله رب العالمين ، وأمر أن يؤذّن بالرحيل . توثيق أواصر محبة قبائل العرب للرسول وأخلاقه : ولما شاهدت القبائل ما أظهره النبي صلّ الله عليه وسلم ، من الوفاء بالعهد أحبته ، ومالت إليه وعاهدته ، حتى توثقت أواصر المحبة بينه وبين هؤلاء العرب ، وتلك هي نتيجة الوفاء .

قصص إسلامية: قصة الصبي الفقير مع الشيخ : يحكى أنه في يوم من الأيام كانت هناك سيدة فقيرة تعيش ابنها الصغير بمفردهما ، ولم يكونا يملكان أي شيء في الدنيا سوى كوخ صغير يعيشان فيه ،فلما كبر الصبي قليلًا أرادت والدته أن يتعلم ابنها لأنها فقير ولا يملك شيئًا لذلك يجب أن يمتلك العلم لعله ينفعه ، وقد رأت الأم أن أفضل علم يمكن أن يحصل عليه ابنها هو القرآن الكريم . لذلك سألت الأم عن أفضل شخص يمكن أن يعلم ابنها القرآن وعرفت أنه يسكن في قرية مجاورة ، فجهزت ابنها وطلبت منه أن يرحل إلى القرية المجاورة ويذهب إلى منزل الشيخ ويطلب منه أن يعلمه القرآن ، وبالفعل ذهب الولد بعد الفجر وسار حتى وصل إلى منزل الشيخ وطرق الباب . خرج الشيخ للصبي وسأله عما يريد ، فأجابه الصبي أنه أتى خصيصًا إليه من القرية المجاورة حتى يحفظ القرآن الكريم على يديه ، فقال له الشيخ أنه لا يعمل مجانًا ويجب أن يأخذ أموال أولًا مقابل تعليمه ، فقال له الصبي أنه لا يملك أي أموال وأنه يتيم ووالدته فقيرة . فعرض عليه الشيخ أن يعمل لديه لفترة وفي المقابل سوف يحفظه القرآن ، ففكر الصبي قليلًا وقال للشيخ أخشى إذا عملت عندك أن أتأخر على أمي فتقلق علي ، لذلك سوف أذهب لأخبرها أولًا ثم أعود إليك . سار الولد عائدًا إلى قريته حتى أتى موعد صلاة العشاء وهو مازال في الطريق ، فجلس الفتى بجوار شجرة وصلى العشاء ، ثم ظل يصلي على النبي حتى غلبه النعاس ، ولما نام أتاه رسول الله صلى الله عليه وسلم في الرؤية ، وسأله عن وجهته فأجاب الصبي أنه كان يريد أن يحفظ القرآن على يد الشيخ ، لكنه رفض لأنه لا يملك مال ، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم في الرؤية ” أذهب فقل له أن يحفظ القرآن وإذا سألك عن المال فقل له “زمرًا زمرا” . استيقظ الفتى وكان موعد آذان الفجر ، فصلى الفجر ثم قرر أن يعود إلى الشيخ ليخبره عن الرؤية ، ولما ذهب إلى منزل الشيخ وطرق الباب ، خرج له الشيخ وقال هل جلبت المال ، فقال له الصبي لا ، فقال الشيخ لماذا عدت إذن ، قال له الصبي لقد أرسلني رسول الله صلى الله عليه وسلم . تعجب الشيخ وقال له كيف ذلك ، قال له لقد أتاني في المنام وأمرني أن أعود إليك وأطلب منك أن تحفظني القرآن أقول لك ” زمرًا زمرا ” ، فبكى الشيخ وقال للفتى هيا لأحفظك كتاب الله ، فتعجب الفتى وسأل الشيخ ما معنى “زمرًا زمرا ” ، وقال له عندما كنت في سنك يافتى أتاني رسول الله صلى الله عليه وسلم في الرؤية فسألته ” كيف يدخل أهل القرآن الجنة يا رسول الله ، فقال لي يدخلونها زمرًا زمرا ” ، وصلى اللهم وسلم على أفضل الخلق سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام .

*لصوص زمن الأصول* يحكى عن (الشاطر حمور) كبير اللصوص، في زمن السلطان قايتباي بمصر، أنه اقتحم وعصابته دار تاجر كبير اسمه (المرجوشي) بالقرب من جامع الغمري. فوجد هذا التاجر كبير اللصوص على باب غرفة نومه هو وزوجته !! فقال اللص حمور لـ المرجوشي: أستر أهل بيتك، نحن اللصوص. فقام التاجر المرجوشي وستر زوجته. ثم قال التاجر لـ حمور : خذ ما تريد ولا تقتلنا. فقال الشاطر حمور : لن نقتلك، وما أتينا للقتل، فقط نريد الطعام ليومنا هذا. فقال له التاجر: كم أنتم ؟ فقال: 9 صبيان وأنا !! فأخرج لهم التاجر 10 آلاف قطعة نقدية، لكل واحد منهم ألف فقال له اللص حمور : لا نأخذ إلا ما نحتاج له فقط وأخذ 1000 قطعة وأعطى التاجر ال 9000 قطعة الباقية . وبينما اللصوص في طريقهم للإنسحاب من الدار لاحظ أحد اللصوص الصبيان علبة كانت تسمى (حُقْ) بضم الحاء وسكون القاف ، فطمع فيها اللص، وأخذها ولما فتحها وتذوقها، وجدها ملح !! فقال الشاطر حمور : بما أنك أكلت من بيت الرجل ملح؛ فلا يحق لنا أن نسرقه، وأمر الصبيان بجمع المال ورده كله إلى التاجر، الذي أصر عن طيب نفس أن يعطيهم 400 قطعة ! فرفض اللص حمور فنزل التاجر إلى 100 قطعة فزاد إصرار اللص على ألا يأخذهم !! فأراد التاجر أن يعطيهم طعام !! فانفعل اللص ورفض مجرد مناقشة التفاوض مع التاجر. وخرج اللصوص دون أخذ لقمة من بيت التاجر بسبب حبة ملح أكلها أحد صبيانه. لأن العرف وقتها أن من أكلت طعامه فلا حق لك عليه أن تؤذيه ولو كنت لصاً. ومن شربت ماء من بيته أو ألقيت عليه السلام ورد عليك، فلا يحق لك أن تسرقه أو تؤذيه ولو كنت لصاً. وبعد يا سادة .. تلك كانت أخلاق اللصوص أيام زمان.... فكيف هي أخلاق اللصوص في زماننا ؟؟؟؟ والشيء بالشيء يذكر ، عند وفاة كبير اللصوص في العصر العباسى (أدهم بن عسقلة) ترك وصية لأتباعه اللصوص جاء فيها : [ لا تسرقوا امرأة ولا جاراً ولا نبيل الخلق ولا فقيهاً.. وإذا سرقتم بيتاً اسرقوا نصفه واتركوا النصف الآخر ليعتاش عليه أهله. ولاتكونوا من الأنذال ] لروحك السكينة يا ابن عسقلة... فلقد خان وصيتك لصوص عصرنا الردئ وأكلوا اﻷخضر واليابس! ليت والله ومجتمعنا كله صالحهم وفاسدهم يتخلق بتلك الاخلاق . *أسعد الله يومكم بكل خير*

قصة اليوم .. تحكي فتاه وتقول كنت في سن المراهقه عندما تم تصويري وانا في حفله زواج بنت عمتي عندما كنت ارقص وسط اولاد عمتي وقتها كان الموضوع لا يعنيني ابدا رغم اني تفاجأت عندما قامت المصوره بتصويري وهي ايضا بيني وبينها صله قرابه ، وبعد فتره وسبحان الهادي المعطي فلقد هداني الله عز وجل الى طريق الصواب ورزقني الله عز وجل بزوج صالح تركت الاغاني والرقص وتفرغت  للعباده ، وفي يوم من الايام اخبرتني ابنه خالتي انها كانت في زياره لابنة عمتي ووضعت لهم شريط الفيديو وبدؤوا يعلقون علي وعلى رقصي بكلام بذيء فحزنت كثيرا لاني توقعت ان ابنه عمتي سوف تستر علي، على الاقل انها ستحذف المقطع الذي كنت ارقص فيه ، اخذت الهاتف وكلمت ابنه عمتي واخبرتها ان هذا يسيء لي وان هذا كان في الماضي واني اطلب منها ان لا تري احدا مقطع رقصي ، الا ان ردها كان قاسيا جدا هذا زواجي وانتي فتاه سيئه ورقصتي مع اخي وهذا عقابك ! اخبرتها أن لكل شخص منا ذنوب وعيوب وان الله عز وجل هداني لكنها اغلقت السماعه ! بكيت كثيرا ...!!! وقلت يا رب استر علي ... وبعد عدة ايام وصلني خبر ايضا من احدى قريباتي انهم كانوا في زياره لابنه عمتي وايضا قامت باطلاعهم على المقطع .. تغيرت نظرات الكثيرين لي وبدؤوا يشككون في اخلاقي ! وفي يوم من الايام وصل الخبر الى زوجي وبدأ باهانتي والشك في اخلاقي تدهورت حياتي بسبب غلطه غلطتها في وقت مراهقه وندمت كثيرا عليها ! وفي وقت الحزن قلت : يارب احرق قلبها كما احرقت قلبي وافضحها كما فضحتني .. ولم تمضي ايام الا وجاءني الخبر كالصاعق !!! لقد احترق منزل ابنه عمتي واحترقت ابنتها التي تبلغ من العمر اربع سنوات حتى ماتت وتشوهت ابنه عمتي خصوصا في منطقه الوجه والصدر ! وعندما ذهبت الى زيارتها بكت كثييرا وقالت لقد احترقت الغرفة التي كان فيها شريط زواجي الذي رفضت ان احذف المقطع الذي كنت ترقصين فيه فاحترق الشريط واحترقت ابنتي واحترقت انا ايضا ! لقد تساهلت في الستر عليك ففضحني ربي بان خرجت من المنزل شبه عاريه وقت الاحتراق واحترق قلبي بابنتي كما حرقت قلبك بسمعتك ! وقفت باكيه ولم استطع حتى الاقتراب منها .. خرجت من المستشفى وانا ابكي وابكي .. واقول يا رب عليك توكلت وانت خير وكيل .. انا لله وانا اليه راجعون ! نحنُ لا نقص القصص لينام الأطفال بل ليستيقظ الرجال ..🍃

كل واحد حر في حسناته! كنت بكشف على مراتي في يوم عند دكتور عظام عشان كانت واقعة على رجليها. كنا قاعدين في العيادة وكل واحد مشغول بحاجة.. اللي ماسك الموبايل واللي قاعدة بتتكلم مع اللي جنبها واللي واقف يشرب سجاير وخنقة الدنيا كلها باينة في وجوه الكل! حسيت بملل فطلعت وقفت شوية في البلكونة وبعدين دخلت تاني. ولما قعدت عرفت إن احساسك لما بتقرأ كلمة في كتاب أو على السوشيال ميديا غير شعورك لما تكون مطبقها في الواقع، الواقع طلع لُه هيبة ووشعور باللذة رهيب. فجأة ساد الصمت وكله قعد سرحان وساكت لحد ما جه آذان العشاء، الكل ردد الآذان وخلاص.. ولما رددنا ورا الإمام لاقينا طفل عنده حوالي سبع سنين بيشمَّر هدومه وبيقول لأمه: الحمام فين؟ خدته من إيده ورايحة معاه للحمام فالطفل وقف فجأة وبصلنا وقال: أنتو هتفصلوا قاعدين؟ محدش هيصلي ولا إيه؟ ضحكنا على كلامه وسكتنا. فساب ايد أمه بزعل ومشى، اتوضأ ورجع وشه زي البدر وبعدين قعد يدوَّر على حاجة يصلي عليها، فالسكرتيرة دخلت وجابتله مصلية، الولد وقف على المصلية وقال: أنا هصلي لوحدي؟ فضلوا ساكتين! فرد وقال ببراءة: هو مش ربنا اللي بنصلي علشانه هو اللي بيشفينا؟ وانتو جايين هنا عشان يشفيكم؟ طيب هيشفي حد فيكم إزاي وهو مش بيشكره ويحمده ويتحامى بفضله؟ الناس عيونها دمعت! فكمِّل كلامه وقال: عمومًا كل واحد حر في حسناته ولسه هيكبر ويبدأ في الصلاة، قمت وقفت وقولتله: استنى انا هصلي معاك ولسه داخل عشان اتوضأ لاقيت النساء والرجالة وقفوا.. الرجالة دخلت اتوضت الأول وبعدين النساء، النساء وقفت شوية وبعدين السكرتيرة دخلتهم أوضة فاضية يصلوا فيها، واحنا وقفنا ولسه هنصلي لاقينا الدكتور طالع بيقول: محدش دخلي ليه هي فين السكرتيرة؟ وقفت وحكيتله الموقف، وقف مصدوم شوية، وبعدين مسح على شعر الطفل بفخر وقال وعيونه مليانة فرحة: طيب استنوني، هي جات عليا يعني! صلينا وقعدنا استغفرنا شوية. وبعدين اتفاجئنا إن الدكتور مخدش فلوس من حد وقرر يخلي باقي الكشوفات مجاني، ووهب الحسنات للطفل ده! أم الطفل وقفت وايديها فضلت تترعش وتقول: هل جزاء الإحسان إلا الإحسان! واتصلت بزوجها المُغترب وحكتله الموقف! والله من ضحكه وفرحته كنا تقريبًا سامعينه وحاسين بفرحته. هنا بس أقدر أقول إن: الذرية الصالحة هي العَصب اللي بيربط قلوب الناس ببعض. أنت مش مُجبر تخلف بس لو خلّفت فـ أنت مُجبر تربي ❤🌻 قصة وعبرة

عرض المزيد

من تطبيق رسائل
احصل عليه من Google Play